اخبار و مقالات

آخرین و بهترین مقالات پزشکی روز را از سامانه دکترمون دریافت کنید

درمان سرطان دستگاه گوارش با زنجبیل

دستگاه گوارش یکی از مهم ترین قسمت های بدن می باشد. این دستگاه از دهان شروع می شود و شامل مری، معده، روده کوچک و بزرگ و رکتوم می باشد و در نهایت به مقعد ختم می شود. دستگاه گوارش انسان یک لوله است که تقریباٌ 9 متر درازا دارد. اختلال در هر یک از قسمت های دستگاه گوارش نتیجه سوءعمل های مختلف مانند بیماری دستگاه گوارش و سرطان می باشد.

 

سرطان های دستگاه گوارش مشخص است مانند سرطان ارگان های دستگاه گوارش شامل مری، کیسه صفرا، کبد، پانکراس، معده، روده کوچک، روده بزرگ، رکتوم و مقعد.

 

فاکتورهای خطر معمول برای سرطان دستگاه گوارش شامل عفونت، سیگار کشیدن، نوشیدن الکل، رژیم غذایی پرچرب، سن، نژاد، جنس، تاریخچه فامیلی و محل جغرافیایی می باشد. وقوع سرطان دستگاه گوارش، در کشورهای توسعه یافته خیلی بالا می باشد. در ایالات متحده، سرطان دستگاه گوارش شامل 20 درصد از کل موارد سرطان تشخیص داده شده است.

 

در میان سرطان های مختلف دستگاه گوارش سرطان روده بزرگ رایج ترین سرطان است و دومین علت برجسته مرگ است.

 

مدارک جمع آوری شده نشان داده است که تغییر شیوه زندگی می تواند از همه این سرطان ها جلوگیری کند. تغییرات مهم در شیوه زندگی که ثابت می کند مفید است شامل: اجتناب از استفاده از تنباکو، افزایش خوردن میوه و سبزیجات، ورزش  کردن، حداقل مصرف گوشت، دریافت همه دانه ها، واکسیناسیون مناسب و معاینات مناسب سلامتی می باشد.

 

پیوند بین رژیم سالم و سرطان در مطالعات متعددی نشان داده شده است. توسط یک مطالعه اپیدمیولوژیک در هلند، یک ارتباط معکوس بین مصرف میوه ها و سبزیجات و خطر سرطان مشهود بوده است و نشان داده که مصرف میوه و سبزی رشد تومور های سرطانی را کاهش می دهد. همچنین گزارش شده است که وقوع سرطان در آسیایی ها اط ساکنان کشورهای غربی کمتر است و رنج آن به طور قابل ملاحظه ای در میان آسیایی هایی که به غرب مهاجرت کرده اند افزایش می یابد. مصرف رژیم غذایی غنی از محصولات گیاهی ممکن است یکی از دلایل مهم برای وقوع کم سرطان در آسیا باشد. یک تنوع وسیعی از  محصولات طبیعی حاوی خواص ضد سرطانی گزارش شده است که زنجبیل به عنوان یکی از این محصولات طبیعی بر خلاف سرطان دستگاه گوارش فعالیت دارد.

 

اگرچه پس از دهه های اخیر، عوامل شیمی درمانی متنوعی برای مبارزه با سرطان دستگاه گوارش معرفی شده است؛ اما بیشتر آن ها خیلی گران هستند و اثرات جانبی نیز به همراه دارند. بنابراین مشتق ترکیباتی از منابع طبیعی که امن و مقرون به صرفه در نظر گرفته شده اند، مورد نیاز است.

 

 یکی از محصولات طبیعی هست که به طور گسترده به عنوان ادویه  Ginger(zingiber officinale) و دارو برای درمان تهوع، اسهال خونی، سوزش معده، نفخ شکم، اسهال، از دست دادن اشتها، عفونت، سرفه و برونشیت استفاده می شود.

 

مطالعات تجربی نشان داده که زنجبیل و اجزاء فعالش شامل 6-gingerol , 6-shogaol برای فعالیت های ضد سرطانی بر خلاف سرطان دستگاه گوارش به کار برده می شود. 

 

در مورد نویسنده
دکتر ملیحه حیدری
تغذیه و رژیم درمانی

فارغ التحصیل رشته تغذیه و رژیم درمانی عضو انجمن تغذیه ایران (اتا) ارائه رژیم اختصاصی بیماران کلیوی و دیابتی

1375 بازدید

0 دیدگاه

دیدگاه کاربران